Ἡ μελοποιημένη ἀρχαία ἑλληνικὴ ποίηση

Σειρὰ Lucas καὶ ἐλλειπτικοὶ ρυθμοί.

        Εἴδαμε στὴ σειρὰ Fibonacci πὼς γιὰ νὰ πᾶμε στὸν ἑπόμενο ὅρο, ἀρκεῖ νὰ προσθέσουμε στὴν τιμὴ τοῦ ὄρου που βρισκόμαστε, τὴν τιμὴ τοῦ προηγούμενου ὄρου.

           Ἐὰν ὅμως ἀντὶ γιὰ τὴν τιμὴ τοῦ προηγούμενου ὄρου προσθέσουμε τὴν τιμὴ τοῦ πρὸ προηγούμενου ὄρου, τότε παίρνουμε τὴν τιμὴ τοῦ ἀντίστοιχου ὄρου μιᾶς ἄλλης γνωστῆς σειρᾶς, τῆς σειρᾶς Lucas. Καὶ σὲ αὐτὴ τὴν σειρὰ, ὁ κάθε ὄρος ἔχει τιμὴ ποὺ ἰσοῦται μὲ τὸ ἄθροισμα τῶν τιμῶν τῶν δύο προηγούμενων.

Σχέση σειρᾶς Fibobacci καὶ σειρᾶς Lucas

       Τὴν ἰδιότητα ποὺ συνδέει μεταξὺ τους τὶς σειρὲς Fibonacci καὶ Lucas θὰ χρησιμοποιήσουμε γιὰ νὰ δημιουργήσουμε τὴν ἑπόμενη μεγάλη κατηγορία μουσικῶν ρυθμῶν, τῶν ἐλλειπτικῶν.

     Παίρνουμε τοὺς τρεῖς πρώτους ὄρους τῆς σειρᾶς Fibonacci μὲ τοὺς ἀντίστοιχους μουσικοὺς ρυθμούς, τὸν βραχύχρονο βηματικό, τὸν μακρόχρονο βηματικὸ καὶ τὸν τριγωνικὸ τριάρι ρυθμό. Ἐὰν στὸν τριγωνικὸ τριάρι ρυθμὸ προσθέσουμε τὸν πρὸ προηγούμενό του, δηλαδή τὸν βραχὺχρονο βηματικό, τότε σὰν ἀποτέλεσμα θὰ πάρουμε ἕναν νέο ρυθμὸ ὁ ὁποῖος, στὴν ἀρτιώτερη, τουλάχιστον σχεδιαστικὰ μορφή,  θὰ ἀποτελεῖται ἀπὸ μία μακρόχρονη ἀξία ποὺ θὰ περιστοιχίζεται ἀπὸ δύο βραχύχρονες. Τὰ σημεῖα Β καὶ Γ θὰ μποροῦν ἔτσι νὰ ἀποτελέσουν ἑστίες ἔλλειψης μὲ μεγάλο ἄξονα τὸ ΑΔ εὐθύγραμμο τμῆμα καὶ ἑστίες τὰ σημεῖα  Β καὶ Γ. Γιὰ αὐτό,  τοὺς ρυθμοὺς αὐτούς, θὰ τοὺς ὀνομάσουμε ἐλλειπτικοὺς ρυθμούς. Θὰ τοὺς ὀνομάσουμε καὶ L ρυθμοὺς γιὰ νὰ τονίσουμε τὴν σημασία τῆς σειρᾶς Lucas στὴν δημιουργία τους.

    Στὸν πίνακα ποὺ ἀκολουθεῖ βλέπουμε τοὺς πρώτους ὄρους τῆς σειρὰς Lucas, καθὼς καὶ τοὺς ἀντίστοιχους ἐλλειπτικοὺς ρυθμοὺς ποὺ διαμορφώνονται.

      Βλέπουμε πὼς καὶ πάλι οἱ ρυθμοὶ εἶναι σύνθετοι, δηλαδὴ εἶναι  ἀποτέλεσμα σύνθεσης προηγούμενων ρυθμῶν. Ἡ πορεία σχηματισμοῦ τους μπορεῖ νὰ εἶναι εἴτε σὰν ἄθροισμα τῶν δύο προηγούμενων κατὰ Lucas ρυθμῶν, εἴτε σὰν ἄθροισμα τοῦ ἀντίστοιχου τριγωνικοῦ ρυθμοῦ μὲ τὸν πρὸ προηγούμενο τριγωνικὸ ρυθμό.

     Εἶναι σημαντικὸ νὰ προσέξουμε ὅτι μέσα σὲ κάθε ἐλλειπτικὸ ρυθμὸ περιέχονται τρεῖς συγκεκριμένοι τριγωνικοὶ ρυθμοί.    

     Στὴν συνέχεια θὰ ἀκουστῆ ἕνα άπὸ τὰ μουσικὰ παραδείγματα ποὺ περιέχεται στὸ CD ποὺ συνοδεύει τὸ βιβλίο μου «Ἡ Χρυσὴ Τομὴ στὴν Μουσική», τὸ παράδειγμα γιὰ τὸν ἐλλειπτικό ἑντεκάρι ρυθμό. Θὰ φανῆ χρήσιμο γιὰ τὴν συνέχεια ἐὰν θὰ μπορούσαμε νὰ φανταστούμε συλλαβὲς στίχου νὰ συνοδεύουν το μέτρο, μὲ ρυθμὸ καὶ μελωδία, νότα νότα.

Μὲ εἰκόνα καὶ ἦχο